Erasmus+ tym razem w Danii.

Od 1 do 8 października 2016 r., w ramach programu Erasmus+, nasi uczniowie przebywali w Aalborg w Danii. Poniżej relacja z ich wyjazdu.

Sobota 1.10

O 4.00 wyruszyli z Gim2  Kolejna grupa gimnazjalistów w drodze - kierunek Dania (Aalborg) z jednodniowym przystankiem w Kopenhadze

Zdjęcia

W miasteczku Pana Andersena przywitała nas piękna jesienna pogoda. Kopenhaga jest uroczym zakątkiem. Tutaj rowerzystów jest więcej niż przechodniów, a drogi dla rowerów szersze niż ścieżki dla niemobilnych mieszkańców miasta. Zwiedziliśmy zjawiskowa dzielnicę portową Nyhavn, odnaleźliśmy Mała Syrenkę i byliśmy świadkami obecności królowej w pałacu, którego strzegła królewska straż. Poruszaliśmy się metrem, autobusami i zjedliśmy obiad w rozmiarze XXL, a teraz odpoczywamy w hotelu urządzonym w typowo skandynawskim stylu. Nie zapominamy, ze ta przygoda była możliwa dzięki Erasmus+. Pozdrawiamy z Kopenhagi, miasta, w którym wszystko wydaje się w zasięgu ręki".

Niedziela 2.10

Nasi uczniowie wraz z opiekunami (i wszystkimi walizkami) dotarli na miejsce ) Aalborg w Danii od Konina dzieli ponad 1000 km.

Poniedziałek 3.10

Poniedziałkowe wieści z Aalborg są takie: "Dziś był dzień pełen atrakcji. Pierwsza noc w rodzinach goszczących. przyzwyczajamy się. Pokonujemy siebie. Od rana też zwiedzaliśmy szkołę Sofienskolen w Aalborg jak również miasto, w którym się zatrzymaliśmy. Koordynatorzy Z Danii zaplanowali też trochę aktywności w celu przełamania lodów. Obce domy, nowa inna kultura i mentalność, język i obyczaje to dla wielu duże wyzwanie. Zgodnie z ideą projektu jednak, przekraczamy granice. Nasza grupa jest w tym świetna. Cudowne dzieciaki".

Wtorek 4.10

Dzisiaj nasi uczniowie w Danii obcowali z przyrodą i sztuką, "Kolejny dzień ekscytujących przeżyć zaczęliśmy od wycieczki do Skagen - miasteczka - portu rybackiego oddalonego ok 80 km od Aalborg. Zwiedziliśmy tam Muzeum Sztuki, po którym oprowadzała nas niezwykła kobieta, pełna pasji w interpretowaniu dzieł malarskich jaki i w opowiadaniu o nich. To nie była zwyczajna przewodniczka. Zarażała nas entuzjazmem w zgłębianiu ciekawostek ze świata sztuki. Wyjątkowe doświadczenie. Później udaliśmy się na długi spacer brzegiem morza, by dojść do najdalej wysuniętego na północ punktu Danii. Miejsca, w którym spotykają się Morze Północne z Morzem Bałtyckim. Piękny widok i niezapomniane wrażenia. Naszą eskapadę zakończyliśmy na pustyni z "ruchomymi piaskami". To dopiero była zabawa. Sami zobaczcie".

Środa 5.10

Środa naszych uczniów w Danii: "Dziś od rana mieliśmy okazję wysłuchać i obejrzeć prezentacje dotyczące osób z ADHD. Opowiadali nam, jak wygląda ich życie codziennie i co oznacza choroba, z którą żyją. Klasa, do której uczęszczają w Sofienskolen, nazywa się Sirius i jest specjalnie dostosowana programem zajęć do ich potrzeb. Później po krótkiej przerwie wszystkie grupy Erasmus+ włącznie z gospodarzami zamienili się w artystów. Ich zadaniem było przyozdobienie farbami, sprayem i innymi materiałami "słupy drzew" tak, by odzwierciedlić główną ideę projektu: przekraczanie granic i integrację z osobami niepełnosprawnymi. Każdemu z drzew uczniowie mieli nadać tytuł. Wśród naprawdę pięknych i pomysłowych dzieł było kilka, które nas poruszyło, np.napis Erasmus z przekreślonym słowem PERFECT - bo my nie chcemy być "perfect" i nie śmiejemy się ze słabości innych. Naszą uwagę przykuły również splecione ręce i drzewo miłości. Zaraz po twórczej pracy młodzieży zaproszeni zostaliśmy na upragniony lunch. Popołudnie uczniowie spędzają ze swoimi duńskimi kolegami. Zanosi się na radosne polsko-duńskie party".

Czwartek 6.10

Czwartek nasi uczniowie spędzili w podróży i relacjonują to tak: "Aarhus - to miasto, w którym dziś spędziliśmy cały dzień. Na początku zwiedzaliśmy interaktywne Muzeum Wikingów. Nasz charyzmatyczny przewodnik podzielił nas na grupy tak, by każda zgłębiła historię innego mieszkańca wioski, a następnie opowiedziała ją innej grupie. Na koniec musieliśmy określić jednym słowem historię, którą usłyszeliśmy, aby potem namalować je na dużej kartce papieru w odniesieniu do przeszłości, teraźniejszości i przyszłości. Wyszło naprawdę pomysłowo. Kolejny etap naszej podróży to spacer po mieście i czas na zjedzenie lunchu. Naszą wizytę w Aarhus zakończyliśmy pobytem w Muzeum Sztuki Nowoczesnej. Wielokrotnie przeżywaliśmy duże zaskoczenie, gdy obserwowaliśmy dzieła artystów, które nazywa się dziś sztuką, np. prawdziwe Lamborghini porysowane przez zwiedzających albo wystawa kupowanych przez 6 lat od żebraków i bezdomnych kartek z napisanymi w różnych językach z prośbami o wsparcie. To ostatnie dzieło stało się swoistym protestem przeciwko kapitalistycznemu światu, w którym wszystko jest za pieniądze. Naszą wizytę w muzeum uwieczniła masa zdjęć zrobiona na specjalnej kilkukolorowej konstrukcji nazywanej "Rainbow", z której mogliśmy podziwiać panoramę miasta. Po południu szczęśliwie wróciliśmy do Aalborg, by jutro znów się spotkać, tym razem na uroczystym zakończeniu naszego aktywnego tygodnia i wymiany Erasmus+ w Danii".

Piątek 7.10

Muzyczny piątek w Danii: "If you see me in my many colours I’ll shine and spread my wings out ­ like a butterfly We are still all one of the same kind Just open your mind And then you will find We are not that far apart " To refren piosenki, która została specjalnie napisana dla nas przez duńską koordynatorkę wraz z jej klasą, a muzykę skomponował znany wokalista, Anders Hornshøj. Na zakończenie aktywnego tygodnia wymiany uczniowskiej najpierw pod bacznym okiem muzyka uczyliśmy się wykonywać ten utwór, aby zaprezentować go podczas uroczystego pożegnania. Efekt był naprawdę niezwykły. Zaśpiewana od serca uzmysłowiła nam wszystkim, jak różni jesteśmy i jak ważne jest to, byśmy akceptowali te różnice. W dalszej części wieczoru uczniowie otrzymali certyfikaty uczestnictwa w projekcie Erasmus+, a potem mogli skosztować typowych duńskich potraw przygotowanych przez rodziny goszczące. Uwieńczeniem naszego spotkania były gry, zabawy i wspólne zdjęcia. Nie obyło się bez łez. Jutro wracamy do Polski „.

Sobota 8.10

I to już ostatnia relacja naszej duńskiej grupy ERASMUS+: "Dzień wczorajszy upłynął nam pod hasłem "Podróż długa i przyjemna". O 9.03, po wzruszającym i rozczulającym pożegnaniu z naszymi kolegami z Danii, wsiedliśmy do pociągu do Kopenhagi. W takim miłym towarzystwie pięć godzin zleciało nam bardzo szybko. Nasz samolot odlatywał o godzinie 18.30, więc mieliśmy jeszcze trochę czasu na zjedzenie obiadu i powłóczenie się po porcie lotniczym. Miłą niespodzianką było spotkanie grupy z Austrii i zrobienie sobie ostatniego pamiątkowego zdjęcia. Nasza młodzież tryskała niezwykłym entuzjazmem z powodu powrotu do domu, jak twierdziła, najbardziej ją gnała tęsknota za dobrą polską kuchnią, co zresztą postanowiliśmy zaraz uczcić typowo narodowym kotletem w restauracji po drodze ;) Podróż z Warszawy upływała w doborowych nastrojach, bo oprócz wreszcie nielimitowanej transmisji danych komórkowych nasza młodzież postanowiła urządzić w busie koncert muzyki rozrywkowej, w tym szlagierów disco polo. W przerwach na zmiany podkładów muzycznych na bieżąco kontrowaliśmy postępy meczu Polska - Dania... Taki mały zbieg okoliczności. Na miejscu w Koninie, blisko północy, czekali stęskni rodzice. A jednak Home sweet home - Wszędzie dobrze, ale w domu najlepiej. Wymiana międzynarodowa Erasmus+ finansowana jest ze wsparcia Funduszy Europejskich. Dzięki temu 16 naszych uczniów zupełnie za darmo mogło wyjechać do tej pory do Hiszpanii i Danii. Przekraczali bariery w języku, poznając nowe obyczaje i mentalność, zdobywając wiedzę o życiu osób niepełnosprawnych. Przed nami ostatni wyjazd do Austrii".

Zdjęcia

Przez cały czas opiekę nad uczniami sprawowały Panie Małgorzaty: Krzymińska i Gralewski.